Blogin lopettelua
Analyysi
Fazer on toiminut ja vastannut koronasta johtuvien poikkeustilanteiden tuomiin muutoksiin nopeasti. Yhtiö on pysynyt avoimena ja viestinyt kattavasti kanavissaan erilaisista toimenpiteistään. Fazer on laajasti levittäytynyt tunnettu yritys, jolla on lukuisia leipomo ja makeistuotteita. Uudet tilanteet tuovat aina haasteita eteen mutta yritys on pystynyt näyttämään pysyvänsä eri osaalueillaan mukana!
Todennäköisesti Fazerin suurimpia uhkia ovat asikasmäärien lasku ja myymälöiden sulkeminen. Näitä on pyritty kompensoimaan uusilla ideoilla ja ratkaisuilla. Fazerilla onkin tällä hetkellä sekä ennestään tuttu verkkokauppa että leipureiden verkkokauppa, josta saa esimerkiksi uuni tuoretta leipää kotiin kuljetuksella. Lisäksi käytössä ovat suuren suosion saaneet Drive-In pisteet.
Nämä ideat ovat loistavia ja mielestäni Drive-In pisteitä voisi mahdollisuuksien pyrkiä ylläpitämään poikkeusolojen päätyttyä esimerkiksi erilaisten julhapäivien pop-up myymälöinä. Uskon että fazer tulee hyötymään tähän hetkeen kehitetyistä kriisiratkaisuista vielä myöhemminkin.
Exit-suunnitelma
Exit-suunnitelman tarkoituksena oli pohtia asioita jotka parantavat ja ylläpitävät kilpailukykyä korona aikana. Ehdotan Drive-in pisteiden lisäystä siihen asti, että koronan aiheuttama tilanne alkaa helpottua. Panostamalla näihin pisteisiin väliaikasesti enemmän voitaisiin myös ehkä auttaa työpaikkojen säilymisessä. Lisäksi jo olemassa oleva Fazer leipureiden verkkokauppa on mielestäni tärkeä osa koronasta selviämisessä. Se pitää myyntiä yllä, etenkin kun ihmiset voivat tehdä uuni tuoreet leipä ostoksensa kotoa käsin. Verkkokauppaa voisi myös pyrkiä laajentamaan pääkaupunkiseudulta muualle. Aluksi ainakin muihin isompiin kaupunkeihin kuten Tampereelle.
Exit suunnitelman osaaminen keskittyy Fazerin leipureiden sekä kaikkien muidenkin työntekijöiden ammattitaitoon. Yritys on jo ostanut paikkansa suomalaisten keskuudessa ja useat tietävät heidän tuotteensa ja luottavat niihin. Se voi myöskin olla asia, joka voi auttaa Fazeria kilpailemaan muiden leipomoyritysten kanssa asiakkaista.
Oma oppiminen
Tämä cschool moduuli oli eritavalla mielenkiintoinen kuin edeltävät. Kävimme koko moduulin poikkeuksellisesti täysin sähköisesti. Itselläni vaikeuksia aiheuttavat aikataulutus, joka oli hyvin tiukka uuden työn alettua ja pelkästään kotona työskentely. Olen tottunut päiväopiskelussa vertailemaan tehtäviä kurssikavereiden kanssa ja jakamaan vinkkejä. Tällä kertaa toimintatapa oli kuitenkin erilainen.
Olen oppinut tämän blogin aikana tulkitsemaan yritysten viestintää uudella tavalla. En ennen analysoinut niihin sisältyviä viestejä tai sitä mitä niillä halutaan sanoa yhtä paljon kuin nyt. Olen myös oppinut toimintatavoista ja ratkaisuista, joita kriisitilanne voi mukanaan tuoda. Omaa blogia tehdessä ja muiden aiheita lukiessa olen ymmärtänyt erilaisten ratkaisujen monipuolisuuden. Tulevaisuudessa nämä taidot voivat olla soveltamisen arvoisia, mikäli tulee tilanne jossa normaali muuttuu poikkeavaksi ja on löydettävä uusia ideoita siitä selviytymiseen.
Fazer on toiminut ja vastannut koronasta johtuvien poikkeustilanteiden tuomiin muutoksiin nopeasti. Yhtiö on pysynyt avoimena ja viestinyt kattavasti kanavissaan erilaisista toimenpiteistään. Fazer on laajasti levittäytynyt tunnettu yritys, jolla on lukuisia leipomo ja makeistuotteita. Uudet tilanteet tuovat aina haasteita eteen mutta yritys on pystynyt näyttämään pysyvänsä eri osaalueillaan mukana!
Todennäköisesti Fazerin suurimpia uhkia ovat asikasmäärien lasku ja myymälöiden sulkeminen. Näitä on pyritty kompensoimaan uusilla ideoilla ja ratkaisuilla. Fazerilla onkin tällä hetkellä sekä ennestään tuttu verkkokauppa että leipureiden verkkokauppa, josta saa esimerkiksi uuni tuoretta leipää kotiin kuljetuksella. Lisäksi käytössä ovat suuren suosion saaneet Drive-In pisteet.
Nämä ideat ovat loistavia ja mielestäni Drive-In pisteitä voisi mahdollisuuksien pyrkiä ylläpitämään poikkeusolojen päätyttyä esimerkiksi erilaisten julhapäivien pop-up myymälöinä. Uskon että fazer tulee hyötymään tähän hetkeen kehitetyistä kriisiratkaisuista vielä myöhemminkin.
Exit-suunnitelma
Exit-suunnitelman tarkoituksena oli pohtia asioita jotka parantavat ja ylläpitävät kilpailukykyä korona aikana. Ehdotan Drive-in pisteiden lisäystä siihen asti, että koronan aiheuttama tilanne alkaa helpottua. Panostamalla näihin pisteisiin väliaikasesti enemmän voitaisiin myös ehkä auttaa työpaikkojen säilymisessä. Lisäksi jo olemassa oleva Fazer leipureiden verkkokauppa on mielestäni tärkeä osa koronasta selviämisessä. Se pitää myyntiä yllä, etenkin kun ihmiset voivat tehdä uuni tuoreet leipä ostoksensa kotoa käsin. Verkkokauppaa voisi myös pyrkiä laajentamaan pääkaupunkiseudulta muualle. Aluksi ainakin muihin isompiin kaupunkeihin kuten Tampereelle.
Exit suunnitelman osaaminen keskittyy Fazerin leipureiden sekä kaikkien muidenkin työntekijöiden ammattitaitoon. Yritys on jo ostanut paikkansa suomalaisten keskuudessa ja useat tietävät heidän tuotteensa ja luottavat niihin. Se voi myöskin olla asia, joka voi auttaa Fazeria kilpailemaan muiden leipomoyritysten kanssa asiakkaista.
Oma oppiminen
Tämä cschool moduuli oli eritavalla mielenkiintoinen kuin edeltävät. Kävimme koko moduulin poikkeuksellisesti täysin sähköisesti. Itselläni vaikeuksia aiheuttavat aikataulutus, joka oli hyvin tiukka uuden työn alettua ja pelkästään kotona työskentely. Olen tottunut päiväopiskelussa vertailemaan tehtäviä kurssikavereiden kanssa ja jakamaan vinkkejä. Tällä kertaa toimintatapa oli kuitenkin erilainen.
Olen oppinut tämän blogin aikana tulkitsemaan yritysten viestintää uudella tavalla. En ennen analysoinut niihin sisältyviä viestejä tai sitä mitä niillä halutaan sanoa yhtä paljon kuin nyt. Olen myös oppinut toimintatavoista ja ratkaisuista, joita kriisitilanne voi mukanaan tuoda. Omaa blogia tehdessä ja muiden aiheita lukiessa olen ymmärtänyt erilaisten ratkaisujen monipuolisuuden. Tulevaisuudessa nämä taidot voivat olla soveltamisen arvoisia, mikäli tulee tilanne jossa normaali muuttuu poikkeavaksi ja on löydettävä uusia ideoita siitä selviytymiseen.
Kommentit
Lähetä kommentti